Çinli BYD, talep patlaması yaşıyor

Gazeteci Emre Özpeynirci, bugünkü köşe yazısında Çinli BYD’de talep patlaması yaşandığını yazdı.

İşte o yazı:

Çinli BYD, bir tarafta beklentilerin üstünde fiyat açıkladığı için sert eleştirilere maruz kalırken, diğer tarafta ise bu eleştirilere rağmen yoğun talep görüyor. Seal U DM-i modeli için 6 binden fazla kişi kaparo verip sıraya girerken, tüm modellere 10 bin adedin üzerinde talep oluşmuş. Şu anda en erken şubat ayı için teslimat sırası verilmeye başlanmış.

Türkiye’de elektrikli araçlara olan talep artarken, fiyat/performans oranı tüketiciler için çok önemli bir kriter. Bu nedenle Türkiye’de 1 milyar dolarlık yatırım kararı alan ve bu karar sonrası birçok imtiyaz verilen Çinli BYD’nin 14 Kasım’da piyasada oluşan beklentilerin üstünde bir fiyat açıklaması sert tepkilere maruz kaldı. Fiyatları, marka imajı ve ürün segmentiyle beklenen fiyat-performans dengesini karşılamadığı algısı nedeniyle eleştirildi. Bu eleştiriler sosyal medyada ve sektörel platformlarda büyük hakaretlere kadar vardı. Kuşkusuz yeni otomobil hayali kuranlar, beklentinin üstünde fiyatla karşılaşınca büyük hayal kırıklığı yaşadı ve bu da tepkilerinin dozunu artırdı. Açıklanan fiyatların modellerin en üst donanımlı versiyonları olduğunu fark edenler ise showroomlara akın etti. Yani sosyal medya fiyatları tartışırken, pazar gerçeklerinin farklı olduğu anlaşıldı.

10 BİN 500’DEN FAZLA TALEP

BYD yetkilileri son 10 gündür showroom trafiğinin oldukça yoğun bir şekilde devam ettiğini, şu anda kapora verip Seal U DM-i modelini bekleyen 6 binden fazla kişi olduğunu söylüyorlar. Bir ara uzun teslimat tarihinden dolayı kaparo almayı durdurmuşlar ama şimdi yeniden başlamış. Şu anda en erken şubat ayı için teslimat sırası verilmeye başlanmış.

Atto 3, Seal U EV ve Dolphin modelleri için ise şu ana kadar 1000’in üzerinde kişi kapora vermiş. Yetkililer ithalatı hızlandırıp, bu yıl sonuna kadar ithal edebilecekleri kadar çok modeli sıradaki müşterilerine teslim etmek istediklerini söylüyorlar. Araçların teslimatları ise aralık ayında başlayacakmış.

15 Kasım’dan sonra 10 bin 500 adedin üzerinde araç almak için talep formu doldurulmuş. (lead alınmış) Bu adet günlük ortalama 250 seviyesindeyken, son 10 günde ortalamaları 1154’e çıkmış. 15 Kasım sonrasında web sitelerinin trafiği lansman öncesine göre 5,5 kat artmış.

ALMANYA VE BELÇİKA’YA BAK

BYD Türkiye yetkilileri, satışa sundukları tüm modellerin hem kendi segmenti hem de alt segmente bakıldığında en uygun birkaç modelden biri olduğunu belirterek şu yorumu yapıyor:

“Zaten bu kadar yüksek sayıda bekleyen müşteri olması da bu durumu destekliyor. ⁠Bu anlamda premium modelleri ve özellikleri, en uygun fiyatla sunmayı amaçlıyoruz. ⁠Yurtdışı ile kıyaslama yapılacaksa en yakın pazar Avrupa ile olur. Avrupa dışı pazarlarla kıyaslama birçok açıdan elma-elma durumu olmaz. ⁠Avrupa’da bile Yunanistan, İspanya gibi ülkelerde devlet desteği var, bu ülkeler mesela bu anlamda doğru karşılaştırma olamıyor.”

⁠BYD ile ilgili tartışmalar biraz da lansman öncesi oluşan fiyat beklenti seviyesinin düşük oluşmasıyla ilgili. Beklentilerin çok doğru diye düşünülüp bunun üstüne yorum yapılması, eleştirileri beraberinde getirdi. Tüketici tercihleri aralık sonuna geldiğinde netleşmiş olur. Bu noktada ortaya çıkacak sonuçlar üzerinden değerlendirmeler yapmak daha doğru olacaktır.

Fransız Peugeot’nun D-SUV sınıfında yer alan modeli 5008 yenilenerek, elektrikli versiyona kavuştu. Türkiye’de satışa sunulan yeni nesil 7 koltuklu 5008’in 472 km menzile ulaşan (73 kWsa batarya) %100 elektrikli versiyonun başlangıç fiyatı 2.750.000 TL olarak açıklanırken, 136 beygir gücündeki 1.2 Hybrid versiyonun fiyatı ise 2.580.000 TL’den başlıyor. Peugeot Türkiye Genel Müdürü Gupse Kaplan, Türkiye’de 2023’ü 70 bin adet seviyesinde rekor satışla tamamladıklarını hatırlatarak, “2024 bizim için başarımızın tesadüf olmadığını, sürdürülebilir olduğunu ispat etme yılıydı. Yine 70 bin adet seviyesinde performans göstererek bunu göstereceğiz ve aşağı inmeyeceğiz” dedi. 208, 2008, 308 ve 3008’den sonra yeni 5008’in de elektrikli versiyonunu Türkiye’de satışa sunduklarını hatırlatan Kaplan, “Şu anda aynı Avrupa’da olduğu gibi Türkiye’de de en geniş elektrikli araç ürün gamına sahip ana akım marka konumumdayız. Bu sene ülkemizdeki satışlarımızın yaklaşık yüzde 8’i elektrikli araçlardan gelecek, bunu planlıyoruz” yorumunu yaptı.

Volkswagen, 3 yıla yakın rötarın ardından ilk elektrikli otomobili ID.4’ü Türkiye’de satışa sundu.1 milyon 870 bin TL’den başlayan fiyatlarla satışa sunulan ID.4, Türkiye’de 125 kW (170 PS) elektrikli motora sahip Pure versiyon ile müşterilerle buluşuyor. ID.4 Pure, 52 kWh net batarya kapasitesine sahip olup, WLTP birleşik çevrimine göre 354 km elektrikli menzil sunuyor. Şehir içi kullanımda ise bu menzil 455 km’ye kadar çıkabiliyor. Ayrıca ID.4’ü 11 kW’lık AC şarj cihazlarıyla şarj etmek mümkünken, batarya DC şarj cihazı ile maksimum 145 kW‘lık şarj kapasitesiyle yüzde 10’dan yüzde 80’e 25 dakikada şarj edilebiliyor. 0’dan 100 km/s hıza 9 saniyede ulaşan aracın maksimum hızı ise 160 km/s. VW Binek Genel Müdürü Gino Bottaro, yıl sonuna kadar en az 500 adet geleceğini, daha fazla almak için çalıştıklarını söyledi.

patronlardunyasi.com

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir