79 canın yanarak öldüğü otelin ortağından tepki çeken yangın merdiveni açıklaması: Tabii ki tahtadan değil!
Bolu‘nun önemli kış turizmi yerlerinden biri olan Kartalkaya Kayak Merkezi‘nde bulunan Grand Kartal Otel’de, 238 kişinin konakladığı sırada çıkan yangında 79 kişi hayatını kaybetti, 51 kişi ise yaralandı. Otelin ortaklarından Ceyda Hacıbekiroğlu, facia ile ilgili yaptığı açıklamalarla gündem yarattı. Gelen eleştirilerin ardından Hacıbekiroğlu, sosyal medya hesabını kapattı.
HACIBEKİROĞLU’NDAN İLK AÇIKLAMA: HERKESTEN HASSASİYET BEKLİYORUZ
Yangın sonrası sosyal medya üzerinden bir paylaşım yapan Ceyda Hacıbekiroğlu, faciayı yaşadıklarını ve büyük bir acı içinde olduklarını belirtti. İlk açıklamasında, “Otel sahipleri olarak biz de oradaydık. Çocuklarımızla birlikte bunu yaşadık. Ben camı kırarak çatıya çıktım ve çocuklarımı bu şekilde çıkardım. Çıktığımda ellerim kan ve cam içindeydi. Ablamlar kızlarını dumanların arasından çıkardılar. Annem de çatıya çıkarak kurtuldu. Bizim de kaybettiğimiz arkadaşlarımız var. Acımız çok büyük. Herkesten hassasiyet bekliyoruz. Başımız sağ olsun…” dedi.
“TABİKİ TAHTADAN DEĞİL, 2 YANGIN MERDİVENİMİZ VAR!”
Yangınla ilgili en çok tartışılan konulardan biri, otelin yangın merdivenlerinin olup olmadığıydı. Hacıbekiroğlu, bu konuya da açıklık getirdi. “Yangın merdiveni var. 2 adet var. Tabi ki tahtadan değil bu yangın merdiveni! Ancak yangın ve dumanlar koridordan geldiği için odanın kapısını açamadık! Kapının altından duman geliyordu, koridora koşmak ne mümkün! Bizi ailecek bilen herkes bir cana zarar gelmesin diye her şeyi yapacağımızı bilir. Arkadaşlarımdan kurtulanlar da var. Aynı katta kaldığım kaybettiğim arkadaşım da var. Bu acı olayı birlikte yaşadığımız, etkilenen çocuklarımız da var. Hassasiyetiniz için teşekkür ederiz. Başımız sağ olsun” ifadelerini kullandı.
SOSYAL MEDYADA TEPKİLER SONRASI HESABINI KAPATTI
Ceyda Hacıbekiroğlu’nun yangın merdivenleri konusundaki açıklamaları sosyal medyada tepki topladı. Gelen eleştiriler üzerine Hacıbekiroğlu, sosyal medya hesabını kapatmak zorunda kaldı.
OTELİN İLK AÇIKLAMASI: ÇOK DERİNDEN SARSILDIK
Grand Kartal Otel, yangın sonrası ilk açıklamasında, “Bugün otelimizde meydana gelen yangın nedeniyle yastayız. Hayatını kaybeden misafirlerimize ve ekip arkadaşlarımıza Allah’tan rahmet, yakınlarına başsağlığı ve sabır, yaralılarımıza acil şifalar diliyoruz. Bu elim olay hepimizi o kadar derinden sarsmıştır ki tarif edemiyoruz. Ailemizin fertleri, çocuklarımız, torunlarımız, arkadaşlarımız, iş arkadaşlarımız da otelde bulunduğu için bu acıyı en yoğun şekilde yaşadık ve yaşıyoruz. Olayın tüm boyutlarının aydınlatılması için yetkililerle iş birliği içindeyiz. Yaşanan kayıplar nedeniyle çok üzgünüz ve bu acıyı yürekten paylaştığımızı bilmenizi isteriz.” ifadelerini kullanmıştı.
HANGİ İHMALLER KONUŞULUYORDU?
- Otelin yapısal zayıflıkları, yangının hızla yayılmasına yol açtı. Yangına müdahale sistemlerinin yetersizliği de büyük eleştirilere neden oldu:
- Yangın başladığında duman alarmı çalmadı.
- Yağmurlama sistemi devreye girmedi.
- Yangın tüplerinin yerinde olmadığı iddiaları gündeme geldi.
- Yangın merdivenleri, ulaşılması güç noktalarda yer alıyordu.
- Bölgedeki diğer otellerin kapasitesi 2500 kişi olmasına rağmen, yangına ilk müdahaleyi yapacak herhangi bir itfaiye aracı bölgede konuşlandırılmamıştı. Ayrıca, 40 kilometre uzaklıkta bulunan itfaiye ekipleri, buzlu yollar nedeniyle yangına 45 dakika sonra ulaşabildi.
SİYASİLER NE DEMİŞTİ?
Yangının ardından, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, 22 Ocak’ta bir günlük yas ilan etti ve bu olayın siyasete alet edilmemesi gerektiğini belirtti. Ancak, Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, yangının sorumluluğunu Bolu Büyükşehir Belediyesi‘ne atarak, “itfaiyenin olumlu rapor verdiğini” savundu. Bu açıklama, Bolu Belediye Başkanı Tanju Özcan tarafından sert bir şekilde eleştirildi. Özcan, sorumluluğun, AK Parti döneminde alınan kararlarla alakalı olduğunu vurguladı.
Ayrıca, gazeteci Bahadır Özgür, 2012’de itfaiyenin denetim yetkisinin kaldırıldığını ve bu değişikliğin yangın güvenliği önlemlerini zayıflattığını ortaya koydu.
Bolu’nun çeşitli kurumları, yangın söndürme, kurtarma ve tedavi çalışmalarını sürdürürken, sorumluluk paylaşımı ve denetim eksiklikleri gündemdeki yerini korumaya devam ediyor.
Kartalkaya’daki facia, turizm sektörünün güvenlik standartlarını sorgulatan ve ciddi denetim eksikliklerini ortaya koyan bir olay olarak hafızalara kazındı.
YANGIN KORUMA YÖNETMELİĞİN GÖRE SORUMLULUK KİMİN?
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının Aralık 2024 tarihli Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik Kılavuzu belgesinde ayrıntısıyla işlenen Yangın Koruma Yönetmeliğinde sorumluluk üçe ayrılıyor.
1- Yangın Güvenliği Sorumluluğu (Madde 124):
“Yapı, bina, tesis ve işletmelerde yangın güvenliğinden; kamu ve özel kurum ve kuruluşlarda en büyük amir, diğer bina, tesis ve işletmelerde ise sahip veya yöneticiler sorumludur.”
2- Denetim Sorumluluğu (Madde 131):
“Özel yapı, bina, tesis ve işletmeler, mahalli itfaiye teşkilatı ile bunların bağlı veya ilgili olduğu bakanlık ve kamu kurum ve kuruluşlarının müfettişi, kontrolör veya denetim elemanları tarafından denetlenir.”
3- Periyodik Testler, Bakım ve Denetim (Madde 84):
“Bu Yönetmelikte öngörülen acil aydınlatma, yönlendirme ve yangın algılama ve uyarı sistemleri; bina sahibinin ve yöneticinin veya bunların yazılı olarak sorumluluklarını devrettiği bina yetkilisinin sorumluluğu altında, ilgili standartlarda belirtilen sistemin gerektirdiği periyodik kontrole, teste ve bakıma tabi tutulur.”