Ankara’daki metro ihalesinde İmamoğlu-Yavaş rekabeti 199 milyon euro fiyat kırdırdı 

Toygun ATİLLA

İSTANBUL’DA DAVET EDİLMEDİ, ANKARA’YI KAZANDI

Önce kısa bir hatırlatmayla başlayalım,

İstanbul ardından Ankara…

Peş peşe gelen iki metro ihalesi geçen hafta yapıldı.

Türkiye’nin en önemli metro yüklenicilerinden Gülermak firması, Kalyon-Özgün Yapı ortaklığının 21 milyar 982 milyon 861 bin liralık teklif vererek ipi göğülediği İstanbul’daki Kirazlı-Halkalı metro ihalesine davet bile edilmemişti.

İstanbul’da davet alamayan Gülermak, Ankara’daki Dikimevi-Natoyolu metro ihalesinin ise kazananı oldu.

İKİ İHALEDE BİR AÇ KEZ İPTAL EDİLDİ

Her iki ihalenin de ortak özelliği, birkaç kere iptal edilmesiydi.

Ankara’daki geçtiğimiz cuma günü sonuçlanan ihalenin matematiği ise akıllara durgunluk verecek nitelikteydi.

Şöyle ki,

Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından maliyeti 370 milyon euro olarak hesaplanan ilk ihalede 579 milyon 767 bin euro teklif veren Gülermak Ağır Sanayi, maliyeti 512 milyon lira olarak hesaplanan ikinci ihalede 380 milyon 654 bin euro olarak teklif vermişti.

İlk ihale ile ikinci ihale arasında Gülermak firmasının kırdığı fiyat farkı 199 milyon euroydu.

ARTAN MALİYETTE 199 MİLYON EURO FİYAT KIRDI

Maliyeti düşük ihalede 579 milyon 767 bin euro teklif veren Gülermak firması aradan geçen 10 ayda ne değişmişti de maliyeti daha yüksek olan ihalede, 199 milyon euro fiyat kırarak 380 milyon 654 bin lira gibi inanılmaz bir teklif vermişti.

TELEFON ÜSTÜNE TELEFON GELDİ

Ülkede sanırım bunu bir tek Patronlar Dünyası merak etmişti. Haberimizden sonra “yandaşı” “candaşı” “Fondaşı” 3 maymunu oynadı.

Neyse ki, “medyanın ilgi alanına girmeyen haberimiz” iş dünyasının gündemindeydi.

Gelen telefonlar ve mesajlar dün bana bunu gösterdi. Ufak bir araştırma ile yeni bilgilere ulaştım.

METRO İHALESİNE AVRUPA’DAN FON

Ankara’da 10 ay sonra ihalesi tekrarlanan metro hattı için, Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD) tarafından 125 milyon euro, Fransız Kalkınma Ajansı (AFD) tarafından 125 milyon euro, Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından ise 262 milyon euro finansman sağlanacak.

KRİTİK ÖRNEK: İZMİR ÜÇYOL-BUCA METRO İHALESİ

Bütün bu bilgileri vermemin ise kritik bir nedeni var.

İhaleye dış finansman sağlayan Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD), maliyet etkinliğinin yanı sıra projelerin sürdürülebilirliği ve uzun vadeli uygulanabilirliğine de dikkat etmekte.

Bunun en somut örneği ise İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin Üçyol-Buca Metro hattı ihalesinde gizli…

AVRUPA İMAR VE KALKINMA BANKASI DEVREYE GİREBİLİR

Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD), bu kriterleri gerekçe göstererek, İzmir’deki ihalede düşük teklif veren firmanın yerine, daha yüksek teklif veren firmayı tercih etmişti.

Ankara’daki ihalede de Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD)’nin benzer yaklaşım göstermesi hiç de uzak bir ihtimal değil.

10 AYDA NE DEĞİŞTİ?

Şöyle ki,

Ankara’daki ihalede, metro hattının maliyet 512 milyon euro olarak belirlendi.

Bu maliyet hesabına göre, ortalama 1 kilometre metronun bedeli 68 milyon euroydu.

10 ay önce aynı metro ihalesi için kilometre başına 77 milyon euro teklif veren Gülermak firması, bu kez kilometre başına 49 milyon euro teklif vermişti.

Bu neredeyse Türkiye şartlarında bir rekor, verilen en düşük teklifti.

ANKARA’DA KİLOMETRE BAŞINA 49 MİLYON, İSTANBUL’DA 61 MİLYON EURO

İstanbul’da geçen hafta sonuçlanan ve Kalyon-Özgün Yapı Ortaklığının kazandığı Kirazlı-Halkalı metro ihalesine baktığınızda burada kilometre başına 61 milyon euro teklif verildiğini görüyoruz. Yani, Ankara’daki metro hattının 12 milyon euro üzerinde…

İSTANBUL’DA ZARARDA

Şimdi daha çarpıcı bir örneğe gelelim.

O da Gülermak’ın Ümraniye-Ataşehir-Göztepe hattındaki yükleniciliğini sürdürdüğü metro inşaatına.

13 kilometre uzunluğundaki bu metro inşaatının ihalesini 2016’da alan Gülermak, o tarihte kilometre başına 61 milyon euro teklifle bu ihalenin yüklenicisi oldu.

Yani bugün teklif ettiği rakamın 12 milyon euro üstüne.

İşin garip tarafı ise aldığım bilgilere göre, Gülermak firması zarar ediyormuş.

Bakalım, kilometre başına 12 milyon euro daha düşük fiyatla Ankara’daki ihaleden birinci çıkan Gülermak, bu metro inşaatını hangi şartlarda nasıl tamamlayacak ve ne kadar kar elde edecek?

Hepsini izleyip, göreceğiz…

patronlardunyasi.com

İLGİLİ HABER

Ekrem İmamoğlu, Mansur Yavaş rekabeti ihalelere de yansıdı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir