Pandemi döneminde artan online alışveriş, hayatımızın bir parçası haline geldi. Sektörün büyümesiyle, tepki çeken durumlar da artmaya başladı. Kimi müşteriler, kargo çalışanlarının kişisel bilgilerini ele geçirdiğini öne sürdü, kimi müşteriler ise siparişlerinin çalınmasından şikayetçi oldu.
Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun hazırladığı Kişisel Verileri Koruma Dergisi’nin son sayısında yer alan makalede, online yapılan elektronik sözleşmelerde alıcıların kişisel bilgilerinin taşımacılık faaliyetleri esnasında gizlenmemesi sonucunda vatandaşın kendi iradesi dışında başka kişilerin eline geçtiği vurgulanarak şu ifadeler kullanıldı:
“Gönderi üzerindeki barkodların aleni biçimde kişisel verileri adeta kamuya sunması hatalı ve özensiz bir uygulama teşkil etmektedir. Barkodların kişisel verileri içermesine alternatif olarak; barkodların üzerine bir QR kod yerleştirilmesi ve bu QR kod okumasına dair tarayıcı cihaza ve cihazda oturum açmaya yalnızca gönderiyi teslim edecek kargo görevlisinin erişebilmesi sağlanarak daha sağlıklı bir uygulama tercih edilebilir”
“UÇTAN UCA ŞİFRELEME İLE ERİŞİM KISITLANABİLİR”
Alıcının bilgilerinin yazılması yerine, harf ve sayılardan oluşan bir kullanıcı adı ya da kodu oluşturularak, teslimat sistemine entegre edilmesi ve sadece teslimat sürecinde çalışacak olan kargo görevlisinin görebileceği bir uygulamanın alternatif olacağı belirtilen yazıda, “Uçtan uca şifreleme sayesinde, gönderici ve alıcısı arasındaki mesajlara yalnızca tarafların ulaşabildiği yöntemin kullanılması ile risk teşkil eden erişiminin kısıtlanması sağlanabilir” önerisinde bulunuldu.
CEZALAR CAYDIRICI DEĞİL
Kişisel verilerin ihlal edildiği durumlarda verilen cezaların arttırılması gerektiği kaydedilen makalede, “Çevrimiçi pazar yerlerinin işlem hacimleri ve bu platformlarda yapılan çevrimiçi alışverişler sayesinde kargo şirketlerinin sağladığı kazançlar göz önüne alındığında, kişisel veri ihlalleri yaptırımları ihlalciler tarafından cüzi görüldüğünde ihlallerin devam edeceği açıktır” denildi.