Türkiye’nin orman yangınlarında kullanılmayan ve “hurda” olarak nitelendirilen THK yangın söndürme uçakları, gündemin en tartışmalı konularından biri olmaya devam ediyor. Tarım ve Orman Bakanlığı, aynı modellerde 13 adet yangın söndürme uçağı kiralamak üzere ihale süreci başlattı. İhale kapsamında 3 yıl boyunca kullanılacak uçaklar arasında CL-215, CL-415 ve Airtractor Fireboss modelleri bulunuyor.
THK’NIN UÇAKLARI “HURDA” MI?
Geçmişte “motoru yok, çalışmıyor” gibi ifadelerle eleştirilen ve kullanılmayan THK yangın söndürme uçakları, aynı zamanda satılığa çıkarıldı. Satışa çıkarılan bu uçakların, Bakanlık tarafından kiralanacak uçaklarla aynı modelde olması dikkat çekiyor. Bu durum, kamuoyunda tartışmalara yol açtı.
CHP’DEN TEPKİ: THK TABELA KURUMUNA DÖNÜŞTÜRÜLÜYOR
CHP Gaziantep Milletvekili Hasan Öztürkmen, konuyla ilgili sert eleştirilerde bulundu. Öztürkmen, “İktidar, THK’yı tabela kurumuna dönüştürüyor. Atatürk’ün mirasına zarar veriliyor. 8 adet CL-215 uçağı satılırken, aynı modelde 7 uçak kiralanacak. İhale yabancı şirketlere de açık” ifadelerini kullandı.
THK’NIN TARİHİ VE KAYNAKLARI YOK EDİLDİ
1925 yılında Atatürk’ün öncülüğünde havacılık sanayisini geliştirmek için kurulan Türk Hava Kurumu, yıllar içinde itibar kaybına uğradı. Kurban derisi bağışlarının tarikatlara devredilmesi, uçak bakım eksiklikleri ve yönetim değişiklikleriyle THK’nın işlevselliği giderek azaldı.
ORMAN YANGINLARI VE ATEŞ KUŞLARI
Bir dönem kullanılmayan ve eleştirilerin odağında olan CL-215 model yangın söndürme uçakları, geçtiğimiz yıl orman yangınlarında aktif olarak görev aldı. Ancak bu uçakların hurda olarak tanımlanıp ardından satışa çıkarılması, sonrasında ise aynı modellerin kiralanması, yetkililere yönelik eleştirileri artırdı.