Bu AB ülkeleri hala elektrikli arabalara mesafeli

Bunun çeşitli nedenleri var ama her şeyden önce elektrikli otomobil alımına yönelik teşvikler var:

Durum Büyük Britanya’da (yüzde 16,6) ve Fransa’da (yüzde 16,8) benzerken, elektrikli araçların payı Danimarka’da (yüzde 36,3), Hollanda’da (yüzde 30,8), İsveç’te (yüzde 38, 7) önemli ölçüde daha yüksek. Elbette Norveç’te çok büyük bir fark var (yüzde 82,4).

İtalya, İspanya, Polonya ve özellikle Güneydoğu Avrupa’da elektrikli araç satışlarında bambaşka bir tablo görülüyor.

İtalya’da her yıl 1,3 milyon yeni otomobil tescil ediliyor ve bu da İtalya’yı Avrupa’nın dördüncü büyük pazarı haline getiriyor. Ancak geçen yıl bu sayının yalnızca yüzde 4,2’si elektrikli araçlardı. Bu her 24 yeni arabadan sadece biri. Yılda 813.000 yeni kayıtla Avrupa pazarları arasında beşinci sırada yer alan ancak elektrikli araç payının yalnızca yüzde 5,4 olduğu İspanya’da da durum benzer

Güneydoğu Avrupa’nın bazı ülkelerinde elektrikli arabalar daha da az yaygındır. Böylece Macaristan yüzde 5,3, Bulgaristan yüzde 4,8 ve Polonya yüzde 3,6 paya sahip oldu. Ancak yeni otomobil pazarında yüzde 2,8 ile Hırvatistan ve yüzde 2,7 ile Slovakya, AB istatistiklerinin en altında yer alıyor. Bu, bu ülkelerde her 37 yeni arabadan yalnızca birinin elektrikli olduğu anlamına geliyor.

Sonuç olarak, AB genelinde ortalama olarak tamamen elektrikli otomobiller tüm yeni tescillerin yalnızca yüzde 14,6’sını oluşturuyor. Diğer tüm yeni arabaların kaputunun altında hala içten yanmalı bir motor var (hibridler dahil).

Elektrikli araç payının düşük olduğu birçok ülkede Almanya’ya benzer ve bazı durumlarda daha da yüksek sübvansiyonlar olduğundan, satın alma teşviklerinin olmayışı bu sonuçlar için genel bir açıklama olarak kullanılamaz. Öte yandan Çek Cumhuriyeti ve Slovakya’da elektrikli araç satın alırken tek kuruş teşvik almayacaksınız.

Teşviklerin yanı sıra elektrikli araç satışlarının zayıf olmasının en büyük nedeni şarj istasyonları ağıdır. Örneğin Yunanistan’da 2024’te yaklaşık 2.000 kamuya açık şarj cihazı vardı. Bulgaristan’da 1.600, Romanya’da ise 2.700 şarj cihazı bulunuyor. Bunların hepsi mütevazı rakamlar çünkü kıyaslandığında küçük Hollanda’da 144.000 şarj cihazı bulunuyor. Bu aynı zamanda e-mobilitenin nerede ve neden ilerlediğini ve nerede hala duraksadığını da açıklıyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir