Boeing, Ocak 2021’de kazalarla ilgili tek bir dolandırıcılık suçlaması için kovuşturmayı ertelemek amacıyla 2,5 milyar dolar ödemeyi kabul etti. Suçlama, federal havacılık düzenleyicilerini Max’teki bir uçuş kontrol sisteminin güvenliği konusunda yanıltmaktan kaynaklandı. Sistem daha sonra, beş ay arayla meydana gelen ve toplamda 346 kişinin ölümüne yol açan kazalarda suçlandı.
Adalet Bakanlığı, ticari bir uçuş sırasında 16.000 fit yükseklikte bir Max’in kapı panelinin uçması sonrasında bu yıl ertelenen kovuşturmaya geri döndü. Savcılar, Boeing’in daha önceki anlaşmasının şartlarını yerine getirmediğini savundu.
Şirket, temmuz ayında suçunu kabul etti ve bir kurumsal denetçinin atanmasını kabul etti; ancak mağdurların aileleri, denetçinin rolü ve seçimi konusunda hem Boeing’e hem de savcılara itiraz etti.
O’Connor ayrıca gözlemcinin mahkeme yerine Adalet Bakanlığı’na yanıt vermesine karşı çıktı ve bu hükmün mahkemeyi “yanlış bir şekilde dışlayacağını” söyledi.
Boeing, yorum talebine hemen yanıt vermedi.
Aileleri temsil eden avukat Paul Cassell, Forbes’a yaptığı açıklamada, O’Connor’ın “itiraf anlaşmasını kesin bir şekilde reddetmesinin, bu davadaki aileler ve daha genel olarak suç mağdurlarının ceza adalet sürecindeki çıkarları açısından önemli bir zafer” olduğunu söyledi.
Boeing’in 737 Max’inin tüm varyantları, iki ölümcül kazadan sonra yere indirildi: Ekim 2018’de bir Lion Air uçuşu Cava Denizi’ne düşerek uçaktaki 189 yolcu ve mürettebatın tamamını öldürdü ve Mart 2019’da bir Ethiopian Airlines kazasında 157 kişi öldü. Tek bir sensöre dayanan hatalı bir uçuş kontrol sisteminden kaynaklandığı iddia edilen kazalar, Boeing’e yoğun bir inceleme getirdi ve güvenlik siciline yönelik eleştirilere yol açtı. Havacılık şirketi, cezai suçlamalardan kaçınmak için 2,5 milyar dolarlık bir anlaşmayı kabul etti; bu anlaşmaya 243,6 milyon dolar para cezası ve mağdurların ailelerine 500 milyon dolar ödenmesi dahildi; uçakların güvenliği konusunda soruşturmacıları yanılttığını itiraf etti. Adalet Bakanlığı daha sonra Boeing’i bu yılın başlarında anlaşmayı ihlal etmekle suçladı ve savcılar ile şirket arasındaki görüşmeleri yeniden başlattı. Mağdurların aileleri, Boeing’in savcılarla yaptığı yeni anlaşmaya aylardır açıkça karşı çıkıyor ve anlaşmanın Boeing’i ölümlerden etkili bir şekilde sorumlu tutmadığını söylüyor. Ekim ayında O’Connor, Adalet Bakanlığı’na, müzakere edilenden daha büyük bir ceza vermesini engelleyecek yeni anlaşmayı neden kabul ettiğini sordu. O sırada Cassell, mahkeme dosyalarına göre, O’Connor’ın anlaşmayı reddetmesini ve davanın yargıya gitmesini talep etti.
patronlardunyasi.com