Ali Sabancı’nın sahibi olduğu Pegasus Hava Yolları, devlet teşvikleriyle 100 yeni yolcu uçağı satın aldı. Piyasa değeri yaklaşık 167 milyar lira olan 44 uçak, vergi indirimleriyle finanse edildi. Bu teşvikler, 2009 yılında Erdoğan imzasıyla yürürlüğe giren yatırım teşvik programı kapsamında gerçekleştirildi. Şirketin milyarlarca dolarlık yatırımı neredeyse hiçbir öz kaynak kullanmadan gerçekleştirmesi mümkün hale geldi.
Evrensel’den Uğur Zengin’in haberine göre, son iki yılda 34 milyar lira net kâr elde eden şirket, piyasa değeri yaklaşık 4.4 milyar dolar olan 44 uçağın tamamını vergi indirimlerinden yararlanarak maaliyetsiz şekilde aldı.
“ALİ BEY KAÇ UÇAK ALACAKSIN?”
2023 yılının son günlerinde, Sabiha Gökçen Havalimanı’ndaki pist açılışında konuşan Cumhurbaşkanı Erdoğan, Pegasus Hava Yolları’nın patronu Ali Sabancı’ya “Ali Bey, şimdi ikinci pist de devreye girdi. Bak, Türk Hava Yolları 300 tane uçak alacak sen kaç tane alacaksın?” diye sormuştu.
200 UÇAKLI DEV SİPARİŞ
Sabancı, bu konuşmanın üzerinden geçen bir yılın sonunda Aralık 2024’te Boeing ile 200 uçaklık dev bir sipariş anlaşmasına imza attı. Yapılan açıklamada 100 uçağın kesin sipariş olduğu, kalan 100’ün ise değerlendirme aşamasında bulunduğu belirtildi.
DEVLETİN ELİ PEGASUS’UN KANADINA NASIL DEĞDİ?
Erdoğan’ın başbakan, Mehmet Şimşek’in maliye bakanı olduğu Bakanlar Kurulu tarafından 2009 yılında çıkarılan karar kapsamında Türkiye Cumhuriyeti hükümeti yatırım teşvik programı, bu 100 uçağın alımında devreye girdi.
100 uçağın 84’ü için yüzde 50, 16’sı için ise yüzde 15 oranında yatırıma katkı teşviki belirlendi. Böylece, uçakların 44’ü Sabancı’ya “bedelsiz” şekilde sağlandı.
Söz konusu hesap şu şekilde:
Her biri en az 100 milyon dolar piyasa değeri olan 100 uçak alındı. Toplam yatırım: 10 milyar dolar.
16 uçak için yüzde 15 yatırıma katkı: 1.6 milyar dolar x yüzde 15% = 240 milyon dolar teşvik.
84 uçak için yüzde 50 yatırıma katkı: 8.4 milyar dolar x 50% = 4.2 milyar dolar teşvik.
Toplam tahmini minimum teşvik tutarı: 4.44 milyar dolar.