Ekrem İmamoğlu, Mansur Yavaş rekabeti ihalelere de yansıdı

Toygun ATİLLA

GÜLERMAK DAVET EDİLMEDİ, KALYON KAZANDI

Bahsettiğim ilk ihalenin neticesi geçen hafta geldi. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin yılan hikayesine dönen Halkalı-Kirazlı Metro ihalesinde 21 milyar 982 milyon 861 bin lira ile en düşük bedeli veren Kalyon ve Özgün Yapı ortaklığı ipi göğüsledi.

Bu metro ihalesi, 9,7 kilometre ve 9 istasyondan oluşuyordu.

İhaleye, Cengiz İnşaat, Doğuş, Yapı Merkezi, Kalyon, Nurol, Alarko, Makyol, Ağa Enerji, IC İçtaş ve hatta Türkiye’de uzun süredir taahhüt işi yapmayan ENKA bile davet edilmişti.

Türkiye’nin önde gelen metro inşaat firmalarından Gülermak Ağır Sanayi ise İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından bu ihaleye davet edilmemişti.

İstanbul’daki metro ihalesinde olmayan Gülermak Ağır Sanayi, Ankara’daki metro ihalesinde ortaya çıktı.

Ortaya çıkmak bir yana, ihaleyi aldı.

Hem de ne almak…

Yorum yapmadan olan biteni anlatalım.

Kararı siz verin.

380 MİLYON EURO’LUK TEKLİF

İhale 22 Kasım 2024’te sonuçlandı.

Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından gerçekleştirilen hat uzunluğu 7,4 kilometre, 8 istasyon, 13 ara geçiş tüneli, 1 geceleme hattından oluşan Dikimevi-Natoyolu Raylı Sistem Uzatma hattı inşaatında en düşük fiyat 380 milyon 654 bin euro (14 milyar 84 milyon 200 bin lira) ile Gülermak Ağır Sanayi tarafından verildi.

İLK İHALEYİ CENGİZ İNŞAAT 575 MİLYON EURO’YA KAZANMIŞTI

Şimdi burada bir es verip, bu ihalenin öncesine gitmemiz gerekiyor.

9 firmanın teklif verdiği ihale 15 Ocak’ta sonuçlandı en iyi teklif 575 milyon Euro ile Mehmet Cengiz’in sahibi olduğu Cengiz İnşaat’tan geldi.

Ankara Büyükşehir Belediyesi ise bu teklifin, yaklaşık maliyet olan 370 milyon Euro’nun yüzde 55’in üzerinde kalmasından dolayı ihaleyi iptal kararı aldı.

KAMUNUN KAZANCI 190 MİLYON EURO

Neredeyse 1 yıl ara ile gerçekleşen iki ihale arasında ise çarpıcı maliyet ve parasal farklılıklar ortaya çıktı. Bu farklar öylesine büyüktü ki, oluşan tabloyu sizlerin yorumuna bırakmaya karar verdim.

Şöyle ki,

15 Ocak 2024’teki ilk ihaleyi Cengiz İnşaat 575 milyon euroya kazandı.

İptal edilen ihaleyi ise 10 ay sonra Gülermak Ağır Sanayi, 380 milyon Euro’ya kazandı.

Yani kabaca bir hesapla kamunun kazancı en basit hesapla, 190 milyon Euro oldu.

Buraya kadar her şey güzel…

Kağıt üzerinde hesaplayıp da düz mantıkla baktığınızda kamunun kazancı 190 milyon euro gözüküyor.

BİR ANORMALLİK VAR

Ancak ortadaki rakamları, ilk ihale ile ikinci ihale arasındaki maliyet hesabı ile ikinci ihaleyi kazanan Gülermak’ın ilk ihalede verdiği fiyatla ikinci ihalede verdiği fiyatı karşılaştırdığınızda ortada çelişen bir durum olduğu göze çarpıyor.

Bu ihalede anormal bir şeyler var.

142 MİLYON EUROLUK MALİYET FARKI NEREDEN GELDİ?

Mesela, maliyet hesabı…

İlk ihalede metro inşaatının maliyeti Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından 370 milyon Euro olarak açıklanmıştı. İkinci ihalede ise bu metronun maliyeti 512 milyon Euro olarak açıklandı.

Aradaki 142 milyon euroluk maliyet hesabı farkı nereden geldi?

Öyle ya,

Ankara Büyükşehir Belediyesi ilk ihaleyi maliyet farkının yüzde 55’i geçmesinden ötürü iptal etmemiş miydi? 370 milyon euroluk maliyet, ikinci ihalede 512 milyon Euro’ya çıkarılmıştı.

Yani o gün maliyet 512 milyon olarak hesaplansaydı, ihaleyi iptal gerekçesi ortadan kalkacaktı.

Kafanız karıştı biliyorum.

Şimdi kafanız daha da karışacak.

199 MİLYON EURO FİYAT KIRDI

Sıkı durun…

Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından 370 milyon euro olarak belirlenen ilk ihalede Gülermak Ağır Sanayi 579 milyon 767 bin Euro teklif vermişti.

Bu teklif o gün ihaleyi kazanan Cengiz İnşaat’ın 575 milyon euroluk teklifinden 4 milyon euro daha pahalıydı.

Bu bedelle de o gün Gülermak Ağır Sanayi ikinci olabilmişti.

Şimdi gelelim günümüze…

Ankara Büyükşehir Belediyesi tekrar ettiği Dikimevi-Natoyolu Metro ihalesinin maliyetini 512 milyon euro’ya yükselterek ihaleyi yeniledi.

İnşaat maliyeti yükseltilen ihale 22 Kasım’da sonuçlandı.

İhalede en düşük teklifi Gülermak Ağır Sanayi verdi: 380 milyon 654 bin euro…

Maliyeti 370 milyon Euro olarak hesaplanan ilk ihalede 579 milyon 767 bin euro teklif veren Gülermak Ağır Sanayi, maliyeti 512 milyon lira olarak hesaplanan ikinci ihalede 380 milyon 654 bin euro olarak teklif vermişti.

İlk ihale ile ikinci ihale arasındaki fark ise 199 milyon euroydu.

YAMAN ÇELİŞKİ: MALİYET FARKI ARTTI FİYAT DÜŞTÜ

Yani daha açık bir deyişle, maliyeti daha düşük öngörülen ihaleye daha yüksek fiyat veren Gülermak Ağır Sanayi maliyeti daha yüksek öngörülen ve tekrarlanan aynı ihaleye düşük fiyat vermişti.

Burada iki soru ve iki çelişki var.

Bunlardan birincisi Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin maliyet hesabı.

İlk ihale ile ikinci ihale arasındaki 142 milyon euroluk maliyet farkı neden nasıl oluştu? Bunun izahı yoktu.

İkinci ve en büyük çelişki ise Gülermak Ağır Sanayi’nin daha az maliyetli ihaleye daha yüksek bedel, daha yüksek maliyetli ihaleye ise daha az fiyat vermesi oldu.

Açıkçası, “Bu işte var bir Çapanoğlu” demekten kendimi alamıyorum.

REKABET İHALELERE Mİ YANSIDI

Düşünmeden edemiyorum, Türkiye’nin en büyük metro yüklenicilerinden olan ve halen İBB’nin en büyük metro projelerinden birini yapmakta olan Gülermak firmasının İstanbul’daki ihaleye davet edilmemesi mi tüm bunların sonucu?

Peş peşe gelen bu ihale Ankara ve İstanbul Büyükşehir Belediye başkanlarının kendi aralarındaki rekabetinin yansıması mı?

Sabır hayatın şifresi…

Pus kalkıp da hava ışıyınca her şey ortaya çıkacaktır.

patronlardunyasi.com

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir