Fikir ya da kimlik ayırmaksızın bütün yurttaşların vergileri ile kurulan devlet kurumları son yıllarda siyasallaşması, yönetim kurulları üyelerinin hükümete yakın kişiler ya da AKP içerisinden seçilmesi ile gündemde.
Bu kurumların siyasallaşması sonucunda normal şartlarda medya gruplarına sponsorluk ya da reklam verme konularında eşit ve tarafsız olması gerekirken sürekli bir şekilde hükümete yakın medya organlarına reklam vermesi tartışılan bir konu.
Türkiye’nin en çok izlenen haber kanallarından birisi olan Halk TV’ye devlet kurumları tarafından uygulanan reklam ambargosu, CHP Malatya Milletvekili Veli Ağbaba tarafından meclis komisyonunda dile getirildi.
Ağbaba, Halk TV’ye uygulanan reklam ambargosunu şu sözler ile dile getirdi:
-
“Bu biliyorsunuz Halk Bankası’nda ne kadar siyasi yönetilse de Ziraat Bankası da, Botaş da, Türk Hava Yolları da burada bulunan herkesin gözbebeği kuruluşlar. Yani hepimizin ortak değeri.
-
Şimdi bunların sponsorlukları kimlere veriliyor?
-
Biz biraz biliyoruz ama. Kimlere veriliyor? Bunu da insan sormak istiyor. Türk Telekom’u herkes kullanıyor. Türk Hava Yolları bizim her tarafta gözbebeğimiz bir kuruluşumuz. Bu kuruluşlar kime reklam veriyor? Ziraat Bankası kime reklam veriyor? Halk Bankası kime reklam veriyor? Vakıfbank kime reklam veriyor?
-
Türkiye’nin en çok izlenen kanallarından birisi olan Halk TV’ye 1 TL’lik Ziraat Bankası’nın, Halkbank’ın bankaların reklamı yok. Niye acaba? Yani örneğin sadece bu kuruluşlar A Haber’i izleyenler mi? Sadece Sabah Gazetesi’nde okuyan insanlar mı bu hizmetten faydalanıyor?
-
Siz sonuçta profesyonel birisiniz. Yani bu şirketlere bütün kesimleri görecek şekilde reklam vermek gerekmez mi? Sponsor olmak gerekmez mi? Bu etik olmayan bir durum. Şimdi Türkiye’de herkes farklı kanallar izliyor. Farklı mecralardan besleniyor.
-
İnternet siteleri okunuyor ama bir internet sitelerine girin, bir gazetelere girin. Bir her gün bizimle ilgili olağanüstü belgeseller yapıp, her gün bize küfür eden televizyon haber kanallarını izleyin.
-
Bütün bu varlık fonu şirketlerinin tamamı bunlara reklam veriyor. Sonuçta bizim hepimiz vergi veriyoruz. Hepimiz bu hizmetlerden faydalanıyoruz. Uçağına da biniyoruz, bankasına da gidiyoruz.
-
Ama reklam verirken bir etik olmayan, ahlaki olmayan bir şekilde, kul hakkı yenecek bir şekilde maalesef bu kuruluşlar reklam alamıyor.”