Ticaret Bakanlığı, geçtiğimiz yıl tüketicilerden gelen yaklaşık 100 bin şikâyet üzerine 10 yıl aradan sonra bankacılık sektörüne denetime gitti. Bakanlık, bankaların faiz dışı ücret, masraf, komisyon adı altında tahsil ettiği işlemlerini incelemeye aldı.
Hürriyet’ten Aysel Alp’in haberine göre, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve Finansal Tüketicilerden Alınacak Ücretlere İlişkin Tebliğ çerçevesinde 19 kalem işlem dışında tüketiciden haksız yere alınan ücretleri tespit eden bakanlık müfettişleri, her bir işlem için bankalara ayrı ayrı ceza kesti. Bazı bankalarda kredi dosya masrafının binde 5 sınırını aştığı, bazı bankalarda faiz dışı ücret talep edildiğini tespit eden Bakanlık, milyonlarca işlem için ayrı ayrı ceza keserken bazı bankalara kesilmesi gereken ceza tutarı 5-6 milyar liraya kadar çıktı.
Fakat kanun gereği 2024 yılı için bir bankaya kesilebilecek ceza tutarı 423 milyon lirayı geçemediği için Ticaret Bakanlığı’nın ceza miktarı üst sınırda kaldı. Bu kapsamda, geçtiğimiz yıl için 5-6 bankaya üst sınırdan yani 423 milyon liradan ceza verildi.
UZLAŞMA TALEP ETTİLER
Ticaret Bakanlığı müfettişleri, sektör denetimiyle 2024 yılında finansal kuruluşlara EFT, havale, FAST, kıymetli maden ve uluslararası fon transferi, başka finansal kuruluş ATM’si kullanımı, kiralık kasa işlemleri ile nakit avans ve taksitli nakit avans işlemlerinde tüketicilerden fazla ücret tahsil edilmesi; üçüncü kişilere ödenen tutarlardan daha fazla masraf ve komisyonun tüketicilere yansıtılması, uygulamaya konan ücret değişikliklerinin bildirilmemesi gibi nedenlerle tüketicinin mağdur edildiği gerekçesiyle toplamda 3 milyar 185 bin lira idari para cezası kestiler.
Ceza tebligatı alan bankalardan biri hariç hepsi, 3.2 milyarlık cezada ‘uzlaşma’ istedi. Müşterilerden aldıkları haksız tutarları iade etmek ve hatalı prosesleri düzeltmek şartıyla bankaların uzlaşma talepleri kabul edildi. Cezaları yüzde 50 oranında indirilen bankalardan ocak ayında devletin kasasına 1.6 milyar lira girdi. Bankaların kendilerine kesilen ceza miktarından daha fazlasını ise hatalı işlem yaptığı, fazla komisyon aldığı müşterilerine iade etmesi gerekecek.
İNCELEMELER DEVAM EDİYOR
Bakanlık, tüketici şikayetleri hakkındaki şikayetlerini devam ettirirken her bir bankaya kesilebilecek cezaların üst sınırı 423 milyon liradan, 2025 yılı için yüzde 43 oranında artarak 600 milyon liraya yükseldi. Yetkililer, tüketicileri sözleşmeye aykırılık, yanıltıcı reklamlar, fahiş fiyat, sağlığa zararlı ürünler, ayıplı mal ve hizmetler nedeniyle haklarını aramaya, hem tüketici mahkemesi hem de bakanlığa ihbar yoluyla başvurmaya çağırdılar.
More Stories
Bakan Işıkhan: Türkiye’nin olduğu yerde hiç kimse kimsesiz değildir
İhtiyaç kredisi faizlerinde sert düşüş: İşte 250 bin TL’nin 12 ay vadeli geri ödemesi
Bu hafta en çok hangi yatırım kazandırdı