Türkiye, Çinli elektrikli araç üreticileri için cazip bir üs olabilir mi?

Bu stratejilerden biri de fabrika satın almak veya daha düşük maliyetli ülkelerde yeni üretim tesisleri kurmak. Gartner, bu bağlamda Türkiye ve Fas gibi ülkelerin Çinli elektrikli araç (EV) üreticileri için cazip bir seçenek olabileceğini öngörüyor.

AVRUPA VE KUZEY AMERİKA’DA FABRİKA KAPANIŞLARI ARTABİLİR

Raporda, küresel otomotiv sektörünün kapasite fazlası ve artan fiyat rekabetiyle karşı karşıya olduğu vurgulanıyor. Bu durumun, özellikle Avrupa ve Kuzey Amerika’da birçok otomobil fabrikasının kapanma veya satılma riskini beraberinde getirdiği belirtiliyor. Emisyon hedefleri ve gümrük vergileri gibi faktörler de otomobil üreticilerini 2025 yılında bu iki kıtada üretim kapasitelerini azaltmaya itebilir.

ÇİN’İN EV SEKTÖRÜNDEKİ YÜKSELİŞİ DEVAM EDİYOR

Gartner, Çin’in yazılım ve elektrifikasyon alanındaki üstünlüğü sayesinde elektrikli araç pazarındaki hakimiyetini artıracağını öngörüyor. Artan rekabetin siyasi ve toplumsal baskıyla dengeleneceği yüksek maliyetli ülkelerde fabrika kapanışları veya satışlarının daha olası olduğu belirtiliyor. Gartner Başkan Yardımcısı analist Pedro Pacheco, bu durumu “düdüklü tencereye” benzeterek, baskının arttıkça otomobil üreticilerinin daha pragmatik kararlar almaya iteceğini ifade ediyor.

ELEKTRİKLİ ARAÇ SEVKİYATLARI ARTACAK

Gartner’ın tahminlerine göre, elektrikli otobüs, otomobil, kamyonet ve ağır kamyon sevkiyatları 2025 yılında toplamda yüzde 17 artacak. 2030 yılına kadar ise otomobil üreticileri tarafından pazarlanan tüm araç modellerinin yüzde 50’sinden fazlasının elektrikli araç olması bekleniyor.

OTOMOBİL ÜRETİCİLERİ YENİ STRATEJİLER GELİŞTİRİYOR

Bu büyük değişime ayak uydurmak için otomobil üreticileri çeşitli stratejiler izleyebilirler. Bunlar arasında EV üreticilerinden ve dijital firmalardan yazılım mimarisi satın almak, Ar-Ge merkezlerini güçlendirmek veya teknoloji şirketleriyle ortak girişimler oluşturmak yer alıyor.

SEKTÖRDEN UYARILAR GELİYOR

Alman otomobil tedarikçisi Bosch’un CEO’su Stefan Hartung, AB’nin 2025 emisyon kurallarından kaynaklanan olası aksaklıklara dikkat çekerek, Birliğin hedef tutturamayan şirketlere ceza kesmekten kaçınması gerektiğini vurguladı. Fransız PFA’nın başkanı Luc Chatel ise Avrupa otomotiv endüstrisinin 2030 ve 2035 EV hedeflerine ulaşma ihtimalinin artık olmadığını savundu.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir