Mehmet Şimşek’e kara haber hiç beklemediği yerden geldi: Yollar hurdalığa döndü

Trafikteki otomobillerin yaş ortalamasını açıklayan TÜİK’e göre; 21 yaş ve üzeri araçların sayısı trafikte tescilli araçların 4’te 1’ini geçti. Trafikteki araçların yaş ortalaması ise 14,2’ye ulaştı.

2017’den bu yana genç araç sayısında azalma yaşanırken her 0-5 yaş otomobillerin oranı 34,3’ten 24,5’e geriledi. Aracını yenilemek isteyen vatandaş ve sektör temsilcileri, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’ndan gelecek hurda teşviki açıklamasını beklemeye geçti.

MEHMET ŞİMŞEK’E KARA HABER HİÇ BEKLEMEDİĞİ YERDEN GELDİ

Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) açıkladığı 2024 yılını verileri, Türkiye’de trafiğe kayıtlı toplam araçların ortalama yaşının, verinin açıklanmaya başladığı 2017 yılından bu yana 14,3 ile en yüksek seviyesine çıktığına işaret etti.

2024 yılında otomotiv pazarı 1 milyon 285 bin 632 adetlik rekor satışa ulaştı. İktidarın otomotivden tahsil ettiği ÖTV geliri ise yüzde 21,84 artarak 537 milyar TL’ye yükseldi. 497 milyar TL olarak belirlenen yıllık hedefi aşan bu rakam, bütçeye büyük bir katkı sağlarken olası hurda teşvikinde bu gelir kesintiye uğrayacak.

YOLLAR HURDALIĞA DÖNDÜ

Son 7 yılda toplam otomobillerde ortalama yaş 1,8 puan artışla 14,2’ye çıkarken, en yüksek artış 5,8 puanla 11-15 yaş arasında gözlendi. 6-10 yaş arası 3 puan artışla yüzde 20,3’e, 21 yaş ve üstü otomobillerin oranı da 2,8 puan artışla 25,6’ya yükseldi. 0-5 yaş arası otomobillerin oranı ise 9,8 puan seviyesinde azaldı. 2017’de her 100 otomobilden 34,3’ü yeni araç kategorisinde gösterilen 0-5 arası yaşa sahipken, bu sayı 2024’te 24,5’e geriledi.

Yüksek enflasyon ve krediye erişimde yaşanan zorluklar, pazardaki görünümü de değiştirdi. Türkiye’de orta sınıfın otomobile erişimi giderek zorlaşırken, lüks segment büyüdü. 1 milyon 228 milyon adetle tarihi rekorun kırıldığı 2024 yılında A, B ve C segmentinden oluşturan ekonomik modellerin satışları yüzde 2’nin üzerinde azalırken, D, E ve F segmentini kapsayan lüks otomobillerin ise yüzde 29 arttı. 2023 yılında pazarın yüzde 89’unu vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerindeki araçlar oluştururken, 2024 yılında bu pay 3,3 puan azalarak yüzde 85,7’e geriledi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir