ABD ile İran arasında Katar ve Pakistan arabuluculuğunda İsviçre’de gerçekleştirilen ve ABD Başkanı Donald Trump’ın Tahran’a yönelik tehditleri kriz yaratsa da tamamlanan ilk tur görüşmelerin olumlu bir atmosferde gerçekleştirildiği belirtildi. 60 gün içinde nihai bir anlaşmaya ulaşmak için izlenecek yol haritası konusunda anlaşıldığı aktarıldı. 18 saat süren görüşmede taraflar Lübnan’daki çatışmaların durdurulmasını izleyecek bir koordinasyon merkezinin kurulması ve Hürmüz Boğazı’ndan ticari gemilerin güvenli geçişini sağlayacak bir düzenleme konusunda mutabık kaldı. Heyetlere başkanlık eden ABD Başkan Yardımcısı JD Vance ve İran Meclis Başkanı Muhammed Kalibaf İsviçre’den ayrılsa da taraflar teknik düzeydeki görüşmelere dün başladı.
NÜKLEER DENETÇİLER TAHRAN’A GİDİYOR
ABD Başkan Yardımcısı Vance, İsviçre’den ayrılırken havalimanında gazetecilere yaptığı açıklamada, “Birincisi Hürmüz Boğazı’nın açılması için değil, açık kalmasını sağlayacak bir mekanizma kurduk. İkincisi, bölgesel ateşkesi sağlamak için doğru mekanizmayı kurduk. İranlılar, uzun zamandır ilk kez silah denetçilerinin ve nükleer denetçilerin ülkeye girmesine izin veriyor. Ve son olarak bu teknik müzakerelerde ilerleme kaydetmeye devam ediyoruz” dedi. “Başarılı nihai anlaşma” için iyi bir temel attıklarını ifade eden Vance, Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı nükleer denetçilerinin, ön anlaşmaya uyumu doğrulamak amacıyla İran’a dönmeye hazırlandığını da duyurdu. Taraflar ayrıca Hürmüz Boğazı’nda yaşanabilecek yanlış anlaşılmaları ve olası olayları önlemek amacıyla bir iletişim hattı kurulmasında da anlaştı.
En güncel haberlere ve son dakika gelişmelerine Google üzerinden anında ulaşmak için bizi favorilerinize ekleyin.
kaynak olarak ekleyin
TRUMP: BİZDEN YİYECEK ALMALILAR
Bu arada Vance, İran fonlarının serbest kalması halinde paranın kontrolünün kendilerinde ve Katar’da kalacağını belirterek, Jared Kushner ve Katarlılardan geldiğini söylediği ‘ilginç’ bir formül açıkladı. ABD Başkanı Trump da dün akşam saatlerinde yaptığı açıklamada bu formüle değinerek, “İran’ın serbest bırakılacak parasını bizden yiyecek satın almak üzere kullanması gerekiyor. Çünkü şu anda halkı çok aç ve bunu sadece bizden satın alacaklar. Mısır, soya fasulyesi” ifadelerini kullandı. Trump, İran ile yürütülen sürecin olumlu ilerlediğini belirterek, “Eğer İran anlaşmanın gereklerini yerine getirmez ya da uygun davranmazsa, yapmam gerekeni yaparım” ifadeleriyle tehditlerine bir yenisini ekledi.
LÜBNAN’DA SEMBOLİK ÇEKİLME İDDİASI
Müzakerelerin önündeki en büyük engel olarak gösterilen İsrail’in Lübnan’daki işgali için de bazı adımlar atılabilir. CNN, İsrailli bir kaynağa dayandırdığı haberinde İsrail’in, Lübnan’ın güneyinde işgal altında tuttuğu topraklardan sembolik anlamda çekilebileceğini iddia etse de İsrail’den gelen açıklamalar hâlâ çok sert. İsrail Başbakanı Binyamin Netanyahu ve Dışişleri Bakanı Gideon Saar, Lübnan’ın güneyinde işgal ettikleri “güvenlik bölgesinden” çekilmeyeceklerini açıkladı.