Trump’tan ABD’li teknoloji şirketlerini vergilendiren ülkelere yüzde 100 gümrük tarifesi tehdidi

HABER MERKEZİ – ABD ile Avrupa arasında uzun süredir devam eden dijital hizmet vergisi tartışması, yeni bir ticari gerilimine neden olabilir. ABD Başkanı Donald Trump, Amerikan teknoloji şirketlerine yönelik dijital hizmet vergisi uygulayan veya uygulamaya hazırlanan ülkelere karşı yüzde 100’e varan gümrük tarifeleri getirebileceklerini duyurdu.

Trump, sosyal medya hesabından yaptığı açıklamada birçok Avrupa ülkesinin ABD merkezli şirketleri hedef alan dijital hizmet vergilerini yürürlüğe koymaya hazırlandığını belirterek, bu adımlara sert şekilde karşılık vereceklerini ifade etti.

Başkanın açıklamasına göre söz konusu tarifeler, mevcut ticaret anlaşmalarından bağımsız olarak uygulanabilecek. Trump, bu yaklaşımın yürürlüğe girmiş ya da imzalanmış anlaşmaları da geçersiz kılabileceğini öne sürdü.

Haberlerimizi Google’da Takip Edin

En güncel haberlere ve son dakika gelişmelerine Google üzerinden anında ulaşmak için bizi favorilerinize ekleyin.

Google’da tercih edilen
kaynak olarak ekleyin

DİJİTAL VERGİ TARTIŞMALARI YENDİDEN GÜNDEMDE

Son yıllarda birçok Avrupa ülkesi, dijital reklam, çevrimiçi pazar yerleri ve benzeri dijital faaliyetlerden elde edilen gelirleri vergilendirmeyi amaçlayan yeni düzenlemeler üzerinde çalışıyor. Bu vergilerden en fazla etkilenecek şirketler ise büyük ölçüde ABD merkezli teknoloji devleri oluyor.

Avrupa ülkeleri, fiziksel olarak faaliyet göstermeyen ancak önemli gelir elde eden dijital platformların da bulundukları ülkelerde vergi ödemesi gerektiğini savunuyor. ABD ise bu uygulamaların özellikle Amerikan şirketlerini hedef aldığını ve haksız rekabet oluşturduğunu ileri sürüyor.

FRANSA GERİ ADIM ATMIYOR

Gerilimin merkezinde ise Fransa yer alıyor. Ülke, 2019’dan bu yana belirli dijital hizmetlerden elde edilen gelirler için yüzde 3 oranında dijital hizmet vergisi uyguluyor. Fransa’da Yıllık gelirleri 25 milyon euroyu, küresel gelirleri ise 750 milyon euroyu aşan şirketler bu kapsamda vergilendiriliyor.

Fransız milletvekilleri, mevcut vergi oranını yüzde 6’ya çıkarmayı önerirken, Emmanuel Macron da ABD’nin baskısına rağmen dijital vergi uygulamasından vazgeçmeyeceklerini daha önce açık şekilde dile getirmişti.

Trump’ın son açıklaması, geçen yıl ABD ile Avrupa Birliği arasında imzalanan ticaret anlaşmasını da tartışmalı hale getirdi. Söz konusu anlaşma kapsamında ABD, Avrupa ürünlerine uyguladığı gümrük vergilerini yüzde 15 seviyesinde sınırlandırırken, Avrupa Birliği de Amerikan sanayi ürünlerine yönelik tarifeleri kaldırmayı kabul etmişti. Ancak AB’nin yavaş ilerleyen yasama süreci nedeniyle anlaşmanın uygulanması gecikince Washington daha önce otomobiller dahil çeşitli ürünlerde tarifeleri artırma tehdidinde bulunmuştu.

Avrupa ülkeleri, Trump yönetiminin belirlediği 4 Temmuz tarihine kadar anlaşmanın kendi tarafındaki yükümlülüklerini tamamlamak için çalışmalar yürütse de dijital hizmet vergisi konusundaki anlaşmazlık çözülebilmiş değil.

ABD yönetimi geçmişte dijital hizmet vergilerine karşı misilleme tarifeleri uygulayabileceğini birçok kez dile getirmişti. Daha önce Fransa’nın dijital vergi uygulaması nedeniyle Fransız şaraplarına yüzde 100 gümrük vergisi getirilebileceği uyarısında bulunan Trump, bu kez tehdidin kapsamını önemli ölçüde genişletti.

Son açıklamaya göre olası yaptırımlar yalnızca belirli ürünlerle sınırlı kalmayabilir. ABD, dijital hizmet vergisi uygulayan ülkelerden ithal edilen “her türlü ürüne” yüzde 100’e varan ek gümrük tarifeleri uygulama seçeneğini masada tutuyor. Bu durum, teknoloji şirketlerini ilgilendiren vergi tartışmasının daha geniş kapsamlı bir ticaret savaşına dönüşebileceği yönündeki endişeleri artırıyor.